AGNIESZKA REHLIS

Uważana za jedną z najwybitniejszych mezzosopranistek swego pokolenia. Ukończyła z wyróżnieniem studia wokalne w Akademii Muzycznej we Wrocławiu (1996). Przez trzy lata studiów była stypendystką Ministerstwa Kultury i Sztuki. Zdobyła I nagrodę na Konkursie Wokalnym im. Franciszki Platówny we Wrocławiu (1991) oraz III nagrodę na III Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Dusznikach Zdroju (1994). Uczestniczyła kilkakrotnie w kursach mistrzowskich m.in. u Krystyny Szostek-Radkowej, Adele Stolte, Christiana Elsnera i Gerharda Kahry’ego, których zwieńczeniem były koncerty w ramach Festiwalu Muzyki Oratoryjno-Kantatowej „Wratislavia Cantans”.  

Od roku 1996 do roku 2007 była solistką Opery Wrocławskiej, gdzie zadebiutowała partią Jadwigi Strasznym Dworze S. Moniuszki. Zrealizowała tam wiele innych znaczących ról m.in. w operach G. Verdiego (Fenena w Nabucco, Flora w Traviacie, Meg Page w Falstaffie, Magdalena w Rigoletto), Ch. Gounoda (Sibel w Fauście), W. A. Mozarta (Cherubin w Weselu Figara, Dorabella w Cosi fan tutte), G. Bizeta (Mercedes w Carmen), Z. Rudzińskiego (Eurydyka w Antygonie). Z Operą Wrocławską odbyła tournée po Niemczech, Holandii, Belgii, Anglii, Irlandii, Francji, Włoszech i Tajwanie. Uczestniczyła również w wielkich widowiskach operowych odbywających się w Hali Ludowej we Wrocławiu (Carmen, Nabucco, Trubadur, Straszny dwór, Skrzypek na dachu, Złoto Renu) oraz w premierowym spektaklu Gioconda A. Ponchiellego wystawionym na Odrze we Wrocławiu, zarejestrowanym przez TVP (2003). W Teatrze Wielkim Operze Narodowej zadebiutowała w 2003 roku jako Fenena w Nabucco Verdiego.

Artystka wykonuje głównie dzieła oratoryjne i kantaty. W swoim repertuarze ma ponad 80 tego typu pozycji, od utworów J. S. Bacha do kompozycji K. Pendereckiego. Koncertowała w salach filharmonii w Polsce i w Europie (Niemcy, Holandia, Francja, Włochy, Ukraina, Litwa, Austria, Łotwa, Rosja, Słowenia, Hiszpania). Brała udział w międzynarodowych festiwalach m.in. w Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena, Wratislavia Cantans, Festiwalu Chopinowskim w Dusznikach Zdroju, Międzynarodowych Spotkaniach Wschód-Zachód w Zielonej Górze, Festiwalu Krajów Bałtyckich w Toruniu, Usedomer Music Festival w Peenemunde, Festival Pablo Casals w Prades, Festiwalach Muzyki Sakralnej w Marsylii i Norymberdze, George Enescu International Festival, Rheingau Music Festival, Schleswig-Holstein Music Festival, International Music Festival Contrasts we Lwowie, Praskie Jaro, Beijing Music Festival.

Występowała z takimi dyrygentami jak: Jiří Bělohlávek, Gabriel Chmura, Sir Andrew Davis, Patrick Summers, Lawrence Foster, Marco Guidarini, Gustavo Dudamel, Jacek Kaspszyk, Kazimierz Kord, Bramwell Tovey, Antoni Wit, Long Yu; z towarzyszeniem m.in.: Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Orkiestry Symfonicznej NDR, China Philharmonic Orchestra, Orquesta Sinfónica de la Juventud Venezolana Simón Bolivar, Orkiestry Filharmonii Luksemburskiej, BBC Symphony Orchestra, Orkiestry Filharmonii Narodowej, NOSPRu.           

Wielokrotnie uczestniczyła w koncertach prowadzonych przez Krzysztofa Pendereckiego w kraju i za granicą wykonując takie utwory kompozytora jak: Polskie Requiem, Te Deum, Credo, Siedem Bram Jerozolimy (na targach muzycznych Midem Classique 2000 w Cannes). Wzięła udział w światowej premierze jego VIII Symfonii zatytułowanej Lieder der Vergänglichkeit (Pieśni przemijania). We wrześniu 2005 r. artystka nagrała Te Deum, w 2006 r. Lieder der Vergänglichkeit, a w 2008 r. Jutrznię K. Pendereckiego dla wytwórni Naxos.

Inne nagrania z jej udziałem dla wytwórni DUX zostały uhonorowane nagrodami Akademii Fonograficznej FRYDERYK – Manru I. J. Paderewskiego (w kategorii „Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej”, 2004), „Msze” cz. I Stanisława Moniuszki (w kategorii „Album Roku Muzyka Chóralna i Oratoryjna”, 2009). Druga płyta z „Mszami” Moniuszki firmy DUX została wyróżniona przez francuską Academie du Disque Lyrique „Złotym Orfeuszem Arturo Toscanini” (w kategorii „Najlepsza inicjatywa fonograficzna”). Artystka ma również w swym dorobku nagrania DVD, w tym K. Pendereckiego: Polskie Requiem (wykonane na koncercie w hali Stoczni Szczecińskiej dla upamiętnienia wydarzeń grudniowych z 1970 r.) czy Siedem bram Jerozolimy w reżyserii Jarosława Minkowicza i Tomasza Bagińskiego, które zdobyło Nagrodę Główną – „Czeskiego Kryształu” (w sekcji „muzyka na ekranie”) na Międzynarodowym Festiwalu Telewizyjnych Produkcji Muzycznych – Złota Praga.      

Ostatnie lata oprócz ważnych wykonań muzyki oratoryjnej (m.in. Requiem R. Maciejewskiego w Katedrze Westminsterskiej w Londynie) przyniosły artystce sukcesy na polu opery. Agnieszka Rehlis wzięła udziału w pierwszej produkcji scenicznej opery Pasażerka Mieczysława Weinberga na Festiwalu w Bregenzji w reżyserii Davida Poutney’a, zaśpiewała też w Teatrze Maryjskim w Sankt Petersburgu w gościnnym spektaklu baletowym Teatru Wielkiego w Warszawie pt. Chopin. Znakomite role w premierowych spektaklach Teatru Wielkiego Opery Narodowej takie jak: Mafio Orsiniego w Lukrecji Borgi Donizettiego, Lisy w Pasażerce Weinberga, czy pieśni Wesendonk Lieder do słów Matyldy Wesendonk Wagnera podczas premiery baletu „Tristan“ oraz pieśń Berlioza podczas baletu Chopin zostały ocenione bardzo wysoko przez publiczność i krytykę.      

14 stycznia 2011 roku artystka miała zaszczyt wystąpić na specjalnym koncercie w Filharmonii Narodowej oficjalnie kończącym Rok Chopinowski. Wraz z orkiestrą Sinfonia Varsovia pod batutą Valerego Gergieva wykonała najnowsze dzieło Krzysztofa Pendereckiego Powiało na mnie morze snów…, skomponowane do słów poetów polskich. W sezonie 2013/2014 Agnieszka Rehlis występuje w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie w Elektrze R. Straussa (reż. Willy Decker), jako Marta w Jolancie P. Czajkowskiego pod batutą V. Gergieva (reż. Mariusz Treliński, 2013). W czerwcu 2014 wystąpiła jako Hagar w prawykonaniu opery Eugeniusza Knapika Moby Dick, otrzymując za tę rolę entuzjastyczne recenzje. W tym samym sezonie Agnieszka śpiewa Azucenę w Operze Krakowskiej (reż. Laco Adamik).

W roku 2014 zadebiutowała w Houston Grand Opera oraz w Nowym Jorku podczas Lincoln Center Festival w operze Pasażerka M. Weinberga. W lutym 2014 odbyła tournee z Orkiestrą Filharmonii Izraelskiej śpiewając Polskie Requiem Krzysztofa Pendereckiego pod batutą kompozytora. W listopadzie 2014 w Brukseli wzięła udział w światowym prawykonaniu najnowszego utworu Krzysztofa Pendereckiego Dies Illa, napisanego dla upamiętnienia rocznicy wybuchu I wojny światowej, na zamówienie Festiwalu van Vlaanderen. W grudniu 2014 artystka czterokrotnie wykonała VIII Symfonię G. Mahlera z Israel Symphony Orchestra Rishon Lezion pod batutą Maestro Noama Scheriffa. W roku 2015 zadebiutowała w Lyric Opera of Chicago w operze Pasażerka M. Weinberga.    

We wrześniu 2015 wystąpiła z recitalem pieśni w Teatro Municipal de Las Condes w Santiago de Chile oraz wzięła udział w premierze opery "Carmen" G. Bizeta w OIFP w Białymstoku. Ponadto nagrała płytę pod dyrekcją J. Maksymiuka na Festiwalu Musica Sacromontana czy wykonała koncerty oratoryjne w Izraelu z Camerata Jerusalem. W ostatnim czasie zadebiutowała w  Filharmonii Berlińskiej wykonując "Stabat Mater" K. Szymanowskiego, które w grudniu 2015 r. nagrała dla Warner Classic wraz z Aleksandrą Kurzak i Arturem Rucińskim w Filharmonii Narodowej w Warszawie pod dyrekcją Jacka Kaspszyka. To samo "Stabat Mater" wykonała na Klara Festival pod dyr. Vladimira Jurowskiego z London Symphony Orchestra.   

W styczniu br. zadebiutowała w roli Amneris w „Aidzie” G. Verdiego w Estońskiej Operze Narodowej w Tallinie dostając bardzo dobrą krytykę m. in. w magazynie OPERNWELT. Artystka zadebiutowała też w Miami na Florydzie (FGO) w operze "Pasażerka" M. Weinberga.