Katarzyna Tomala dyrygent ukończyła klasę dyrygentury symfoniczno-operowej Mieczysława Gawrońskiego w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu (2013). Swoje umiejętności dyrygenckie doskonaliła podczas kursów mistrzowskich prowadzonych przez Tadeusza Strugałę, dwukrotnie znajdując się w gronie wyróżnionych uczestników (Wrocław 2011, Kraków 2012), następnie na kursach mistrzowskich u Jina Wanga, Jormy Panuli, Marka Herona, Gabriela Chmury oraz Rafała Delekty. Katarzyna Tomala została półfinalistką konkursu Jeunesses Musicales International Conducting Competition w Bukareszcie (2013). W tym samym roku w drodze konkursu została zaproszona przez Baltic Youth Philharmonic do wzięcia udziału w warsztatach oraz przygotowaniach jednego z koncertów Usedom Music Festival w charakterze asystenta Kristjana Järvi.

Od 2014r. jako asystent dyrygenta pracowała również z Christianem Vasquezem, Diego Navarro, Christianem Schumannem, Erikiem Ochsnerem, Frankiem Stroblem, Gabrielem Chmurą, Jackiem Kaspszykiem, Michałem Klauzą, Tadeuszem Kozłowskim oraz Markiem Mosiem. Jako drugi dyrygent brała udział w przygotowaniu koncertu inaugurującego XVIII Międzynarodowy Festiwal Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu, gdzie pod kierownictwem światowej sławy śpiewaka i dyrygenta Jose Cury wykonano II Symfonię „Zmartwychwstanie” Gustawa Mahlera. W 2016r. poprowadziła koncert finałowy XVI Międzynarodowego Konkursu Gitarowego im. Jana Edmunda Jurkowskiego. Podczas 7. i 8. i 9. edycji Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie miała możliwość współpracować z czołowymi kompozytorami tego gatunku takimi jak Hans Zimmer, Elliot Goldenthal, Dario Marianelli, Patrick Doyle, Trevor Morris, Daniel Licht, Jeff Beal, Ramin Djawadi, Jocelyn Pook, Harry Gregson-Williams oraz Heitor Pereira.

W 2015r. rozpoczęła współpracę muzyczną z Teatrem Wielkim w Poznaniu. Dzięki udziałowi w zainicjowanym przez Instytut Muzyki i Tańca programie „Dyrygent – rezydent” pełni funkcję dyrygenta - rezydenta Orkiestry Akademii Beethovenowskiej. W 2017 roku znalazła się w gronie sześciu stypendystów z całego świata zaproszonych do programu Dartington International Summer School.

Dyrygowała takimi zespołami jak George Enescu Philharmonic Orchestra, Romanian Royal Camerata, Royal Northern College of Music Chamber Ensemble w Manchesterze, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Orkiestrą Teatru Wielkiego w Poznaniu, Orkiestrą NFM Filharmonii Wrocławskiej, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Szczecińskiej, Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej, Orkiestrą Kameralną miasta Tychy AUKSO, Orkiestrą Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Kaliskiej, Akademicką Orkiestrą Symfoniczną z Wrocławia, Sound Factory Orchestra, Stand-by Orchestra oraz wrocławskim chórem Misericordia.